Znaczenie kolorów przy projektowaniu logo
 Oceń wpis
   

 

Każdego dnia widzimy mnóstwo grafik, logo, znaków w różnorodnych kolorach. Te same znaki graficzne mogą przybierać różne znaczenie, jeśli tylko zmienimy ich kolory.  Kolory mogą  pobudzać lub wyciszać, dodać energii lub wywołać nastrój przygnębienia, rozproszyć lub pomóc w skupieniu. Zrozumienie tego, jak duże znaczenie mają barwy w kształtowaniu percepcji logo pozwoli na pewno pełniej wykorzystać potencjał znaku graficznego.
 
CZERWIEŃ - należy do barw ciepłych, tak zwanych "barw ognia". Jest barwą żywą, dobrze widoczną i działa pobudzająco. Jest efektowny, przykuwa uwagę. Dobrze sprawdzi się w znakach, które będą wymagały skojarzeń z ciepłem, energią, żywotnością. 
 
POMARAŃCZ - kolejny kolor z palety "barw ognia". Barwa kojarzona z radością, przywodzi na myśl  nowoczesność, ekstrawersję. Usposabia pogodnie. Pozytywnie  pobudza a także motywuje do działania. Ze względu na te ostanie cechy, pomarańcz sprawdzi się jako barwa logo związanego z aktywnością – czy to fizyczną, czy umysłową a także jako kolor znaków, które mają być kojarzone z dynamiką, radością , pozytywnym i aktywnym działaniem.
 
ŻÓŁTY – najjaśniejszy z kolorów ognia, kojarzony raczej ze słońcem i jego ciepłem. Jako taki z natury swej staje się synonimem słońca, niezastąpionym w znakach graficznych biur podróży ;-) . Sprawdza się także znakomicie jako kolor dopełniający logo, dodający mu optymistycznego charakteru. Sam jako barwa bardzo jasna powinien się prezentować na ciemnym tle, dla zwiększenia kontrastu. Odmianą żółtego jest
 
ZŁOTY – barwa luksusu, bogactwa, kojarzona z dobrobytem, stabilnością, spokojem i zaufaniem. Jeżeli logo ma być kojarzone z takimi właśnie cechami firmy – kolor ten będzie idealny , zwłaszcza w połączeniu z szarością czy brązem, barwami wywołującymi wrażenie spokoju, pewności i zrównoważenia. 
 
BIAŁY – kolor śniegu, przywodzi na myśl nieskazitelną czystość. Uspokaja, wycisza, poprawia samopoczucie. Jako barwa wykorzystywana przy projektowaniu logo sprawdza się na ciemniejszym tle. Połączenie z błękitem wzmocni jego wrażenie czystości. Taka kombinacja barw będzie więc niezastąpiona, jeżeli chcemy przywołać na myśl patrzącego wrażenie czystości, higieny. Nie bez powodu większość gabinetów dentystycznych czy lekarskich wykorzystuje w logo czy logotypach obie te barwy ;-)
 
RÓZOWY – kolor pozytywny i zdecydowanie kobiecy lub dziecięcy. Jako barwa przywołuje na myśl delikatność, wrażliwość i romantyzm. Wzbudza sympatię i przyjemnie nastraja. Jako taki wydaje się oczywistym rozwiązaniem przy projektowaniu znaków „kobiecych” firm – od salonów kosmetycznych do portali „plotkarskich” włącznie.
 
FIOLETOWY – barwa powstała z połączenia różu (lub czerwieni) z niebieskim. Tak jak róż, kojarzony jest z kobiecością, lecz bez infantylnego zabarwienia, które jest udziałem barwy różowej. Dzięki domieszce błękitu fiolet zyskuje status koloru poważnego, spokojnego, wręcz dostojnego. Zda egzamin w projektach nie tylko kobiecych, także takich, w których chcemy wywołać wrażenie równocześnie delikatności, spokoju, pewności i powagi.
 
NIEBIESKI – należy do przeciwnej palety kolorystycznej, niż „barwy ognia”, zwanych „barwami wody”. Rzeczywiście najczęściej kojarzony bywa z wodą, a także z niebem. Barwa chłodna, relaksująca, uspokajająca, pobudzająca do pracy. Przywołuje na myśl czystość i przestrzeń. Niekwestionowany kolor biznesu i medycyny.
 
ZIELONY – również, jak niebieski, należy do „barw wody”. Najczęściej przywodzi na myśl zieleń przyrody, pojawia się niemal we wszystkich logach związanych z przyrodą, ochroną środowiska, turystyką, leśnictwem. Przywodzi na myśl spokój, relaks, wycisza, poprawia nastrój, oddziałuje optymistyczną, spokojną energią. Świetny kolor także do znaków związanych z wojskiem i wszelkimi sportami uprawianymi w plenerze.
 
BRĄZOWY – kolor z palety barw ziemi.  Kolor bezpieczny i ciepły, emanuje spokojem i harmonią. Wskazany dla firm , którym zależy na wizerunku związanym z poczuciem życiowej stabilizacji i bezpieczeństwa. W połączeniu z zielenią wzmocni się jego związek z naturą, natomiast ze złotem nabierze cech dostojeństwa, opanowania i równowagi.
 
CZARNY- często pojawia się w potocznym języku jako barwa o znaczeniu „negatywnym” , mówimy: czarna rozpacz, czarny dzień, widzę to w czarnych kolorach. Sugeruje to przypisanie do tego koloru takich cech jak powaga, smutek. Mimo tego czarny kojarzony jest także z magią, nocą i mistycyzmem. Przy bieli działa mocnym kontrastem. Przy projektowaniu jakiegokolwiek logo musimy brać pod uwagę także stworzenie jego czarno – białej wersji. Z tej przyczyny zanim zaakceptujemy ostateczny kolorowy kształt znaku warto najpierw sprawdzić, jak będzie się prezentować w czerni. Ta sama róża w pełnym zestawie barw może na pierwszy rzut oka kojarzyć się z kwiaciarnią, natomiast w czerni przywoła na myśl raczej dom pogrzebowy.
 

 

Komentarze (3)
Kolor a logo. Co mówią nam kolory?

Komentarze

2013-10-21 10:26:07 | *.*.*.* | rtvagd.net
Re: Znaczenie kolorów przy projektowaniu logo [0]
super jest Twoj blog skomentuj
2011-05-10 06:46:19 | *.*.*.* | kredyty hipoteczne.
Re: Znaczenie kolorów przy projektowaniu logo [1]
Logo to ważna rzecz dla firmy w oczach klientów. skomentuj
2011-05-22 05:55:23 | *.*.*.* | kredyt.kupiecki
Nawet laik dostrzega że jest Pani profesjonalistą w tej branży. skomentuj
Najnowsze komentarze
2013-10-21 10:26
rtvagd.net:
Znaczenie kolorów przy projektowaniu logo
super jest Twoj blog
2012-06-21 11:22
Kychu:
Kolor a logo. Co mówią nam kolory?
Tutaj znajdziecie kilka ciekawych informacji o kolorach[...]
2012-06-19 09:18
Kychu:
Logo i profesjonalne terminy cz.I - wektory czy bitmapy?
Przede wszystkim ważne jest rozróżnianie pojęć logo i logotypu. Różnice pomiędzy nimi możecie[...]
O mnie
Logo dla firm
Kategorie
Reklama
Archiwum
Rok 2010
Rok 2009
Rok 2008